Ideological and Artistic Parallels in the Drama Old Gods by Levon Shant and the Novel Resurrection of Gods. Leonardo da Vinci by Dmitry Merezhkovsky

Authors

  • Lilit B. Seyranyan Institute of Literature after Manuk Abeghyan of the National Academy of Sciences of the Republic of Armenia, Yerevan State University

DOI:

https://doi.org/10.21638/spbu13.2024.306

Abstract

The article, considering the connections and relationships of Russian and Armenian literature at a new level, for the first time explores the numerous similarities of an ideological and artistic nature in the drama “Old Gods” by the famous Armenian writer, playwright, teacher, statesman and public figure Levon Shant (Nakhashpetyan-Sekhbosyan) (1869–1951) and in the novel “Resurrection of Gods. Leonardo da Vinci” by the Russian writer, literary critic, poet, religious philosopher, translator and public figure Dmitry Merezhkovsky (1865–1941). The subject of the study are the above-mentioned works. Historical-comparative, comparative, structural-semiotic and mythopoetic methods are used as the methodological basis of the research. The purpose of the article is to study the similarities of the imaginative thinking of Shant and Merezhkovsky, which are primarily manifested in the binary of artistic images. In particular, binary oppositions are compared: white — black, light — darkness, good — evil, teacher — student, worldly — spiritual and others, as well as images and characters having a common symbolic and semantic load։ Seda (Shant) — Venus, Kasandra (Merezhkovsky); Monk (Shant) — Giovanni Beltraffio (Merezhkovsky); Abbot, Someone in White, Hermit (Shant) and Girolamo Savonarola, Merula, Leonardo da Vinci (Merezhkovsky). The purpose of the religious quest of the Merezhkovsky spouses is to build a new church (in their perception, the Church of the Third Testament), in fact, is also the goal of one of the heroes of the Shant’s drama․ In both works, the “disciples” commit suicide (Beltraffio manages to be saved) due to the inability to reconcile contradictions in values. The main problems of the article are the theme of eternal spiritual perfection, the idea of spiritual search and self-realization of a lonely and free personality, which manifest themselves in the drama and novel studied in parallel. Similarities are also observed in the life paths of the writers․ Proceeding from the above, the ideological-artistic and structural-symbolic similarities in their works can be explained both by the general influence of the ideological trends of the era on both authors, and, perhaps, by Shant’s acquaintance with the work of Merezhkovsky․ The research is interdisciplinary, taking into account the fact that the solutions to these problems are at the intersection of literary studies, philosophy, theology and psychology.

Keywords:

Shant, Merezhkovsky, The Old Gods, Resurrection of Gods. Leonardo Da Vinci, similarities, binary oppositions

Downloads

Download data is not yet available.
 

References

Тертерян А. А. Լևոն Շանթ. Սեռի և դասալքության երգիչը [Левон Шант: Певец пола и дезертирства]. Вагаршапат: Изд-во Первопрестольного Святого Эчмиадзина, 1913. 58 c. (На арм. яз.)

Оваканян Ю. А. Լևոն Շանթի կենսափիլիսոփայությունը [Жизненная философия Левона Шанта] // Историко-филологический журнал. 2004. № 2. С․ 34–47. (На арм. яз.)

Паносян С. Е. Լևոն Շանթ. Կյանքը և ստեղծագործությունը [Левон Шант: жизнь и творчество]. Ереван: Изд-во Ереван. гос. ун-та, 1992. 358 с. (На арм. яз.)

Григорян В. Р. Լևոն Շանթի դրամատուրգիան [Драматургия Левона Шанта]. Ереван: Раздан, 2002. 348 с. (На арм. яз.)

Саркисян Х. С. Լևոն Շանթ [Левон Шант]. Ереван: Госиздат, 1930. 135 с. (На арм. яз.).

Саринян С. Н. Լևոն Շանթ [Левон Шант]. Ереван: Наири, 1991. 279 с. (На арм. яз.)

Пилоян В. А. XX դարասկզբի գեղարվեստական մտածողությունը և Լևոն Շանթի ստեղծագործությունը [Образное мышление начала XX века и произведение Левона Шанта]. Ереван: Лусакн, 2007. 186 с. (На арм. яз.)

Аванесян А.А. «Հին աստվածներ»դրամայի բովանդակության առանցքային հարցադրումները // Լևոն Շանթ-150, Հոբելյանական գիտաժողովի նյութերի ժողովածու [Ключевые проблемы содержания драмы «Древние боги» // Левон Шант — 150: сб. мат-лов юбил. конф. / ред. М.Гилавян, С.Даниелян, В.Деврикян и др.]. Ереван: Гитутюн, 2020. С.220–253. (На арм. яз.)

Амбарцумян Н. В. Լեզու — պատկեր — արտացոլք. Լևոն Շանթի «Հին աստվածներ» դրաման // Լևոն Շանթ-150, Հոբելյանական գիտաժողովի նյութերի ժողովածու [Язык — изображение — отражение: драма Левона Шанта «Древние боги» // Левон Шант — 150: сб. мат-лов юбил. конф. / ред. М. Гилавян, С. Даниелян, В. Деврикян и др.]. Ереван: Гитутюн, 2020. С. 254–265. (На арм. яз.)

Хачатрян Т. А. Տիպաբանական և տեքստային վերլուծության փորձ (Հովհ. Թումանյան, Լ. Շանթ, Տ. Չյոկյուրյան) // Լևոն Շանթ-150, Հոբելյանական գիտաժողովի նյութերի ժողովածու [Опыт типологического и текстового анализа (Ов. Туманян, Л. Шант, Т. Чекурян) // Левон Шант — 150: сб. мат-лов юбил. конф. / ред. М. Гилавян, С. Даниелян, В. Деврикян и др.]. Ереван: Гитутюн, 2020. С. 159–179. (На арм. яз.)

Мирзоян В. А. Լևոն Շանթը անձի ինքնակատարելագործման մասին // Լևոն Շանթ-150, Հոբելյանական գիտաժողովի նյութերի ժողովածու [Левон Шант о самоусовершенствовнии личности // Левон Шант — 150: сб. мат-лов юбил. конф. / ред. М. Гилавян, С. Даниелян, В. Деврикян и др.]. Ереван: Гитутюн, 2020. С. 110–124. (На арм. яз.)

Шукуров Д. Л., Красильникова М. Ю. Ницшеанский миф и кризис ницшеанства в творчестве Д. С. Мережковского на примере трилогии «Христос и Антихрист» // Теория и практика общественного развития. 2013. № 9. С. 229–232.

Протопопова А. В., Протопопов И. А. Между Отто Вейнингером и В. В. Розановым: о конструировании фемининности и маскулинности в творчестве Д. С. Мережковского // Studia Littererum. 2021. Т. 6. № 3. С. 204–221.

Димитриева О.А.Роль вакхической детали в художественном мире Д.С.Мережковского (на примере трилогии «Христос и Антихрист») // Вестник ЧГПУ им. И.Я.Яковлева. 2023. № 1 (118). С.10–15.

Суханова И. А. Сквозной образ Афродиты (Венеры) в трилогии Д. С. Мережковского «Христос и Антихрист» // Ярославский педагогический вестник. Гуманитарные науки. 2014. Т. 1. № 1. С. 128–134.

Дехтяренок А. В. Образ крыльев в романе Д. С. Мережковского «Воскресшие боги (Леонардо Да Винчи)» // Проблемы исторической поэтики. 2011. № 9. С. 293–301.

Королёва В. В. Миф о художнике Леонардо в романах Д. С. Мережковского «Воскресшие боги. Леонардо да Винчи» и Э. Т. А. Гофмана «Эликсиры дьявола» // Вестник Костромского государственного университета. 2019. № 2. С. 159–164.

Шант Л․ С. Старые боги. За тысячелетие до нас / пер. с арм. А. Тер-Акопян. Ереван: Советакан грох, 1979. 128 с.

Нойманн Э. Великая Мать. URL: https://libcat.ru/knigi/nauka-i-obrazovanie/psihologiya/418885-21-erih-nojmann-velikaya-mat.html#text (дата обращения: 14.06.2023).

Юнг К. Г. Психологические аспекты архетипа матери. URL: https://bookap.info/psyanaliz/yung_psihologicheskie_aspekty_arhetipa_materi/gl2.shtm (дата обращения: 14.06.2023).

Мережковский Д. С. Христос и Антихрист. Воскресшие боги (Леонардо да Винчи) // Собрание сочинений: в 4 т. Т. 1. М.: Правда, 1990. 592 с.

Яцуга Т. Е. Ключевые концепты и их вербализация в аспекте регулятивности в поэтических текстах З. Гиппиус: дис. … канд. филол. наук. Томск, 2006. 299 с. URL: http://www.dslib.net/russkijjazyk/kljuchevye-koncepty-i-ih-verbalizacija-v-aspekte-reguljativnosti-v-pojeticheskih.html (дата обращения: 14.06.2023).

Злобин В. А. Тяжелая душа: Литературный дневник. Воспоминания. Статьи. Стихотворения. URL: https://siteknig.com/books/dokumentalnye-knigi/criticism/page-59-224391-vladimir-zlobintyazhelaya-dusha-literaturnyi-dnevnik.html (дата обращения: 14.06.2023).

Мережковский Д. С. Тайна трех. Египет и Вавилон. Прага: Пламя, 1925. 364 с.

Элиаде М. Азиатская алхимия. Сборник эссе. М.: Янус-К, 1998. 605 с.

Кузанский Н. Сочинения. М.: Директ-Медиа, 2002. 1596 с.

Wood E. Vedanta dictionary. New York: Philosophical Library, 1964. 225 p.

Элиаде М. Космос и история. М.: Прогресс, 1987. 312 с.

Published

2024-12-28

How to Cite

Seyranyan, L. B. (2024). Ideological and Artistic Parallels in the Drama Old Gods by Levon Shant and the Novel Resurrection of Gods. Leonardo da Vinci by Dmitry Merezhkovsky. Vestnik of Saint Petersburg University. Asian and African Studies, 16(3), 580–591. https://doi.org/10.21638/spbu13.2024.306