Artistic features of Chinese network literature on the example of the web novel by Moxiang Tongxiu “The Grandmaster of Demonic Cultivation” (2016)

Authors

  • Alexander V. Ignatenko RUDN University (Peoples’ Friendship University of Russia)

Abstract

This paper examines the artistic originality of Chinese online literature and its linguistic features on the example of the novelized cycle of the modern online novelist Moxiang Tongxiu “The Grandmaster of Demonic Cultivation” (墨香铜臭《魔道祖师》, 2016). The research is interdisciplinary in nature, the focus is primarily on the structural features of poetics, the principles of artistic world modeling and interacting elements of various levels (genre, stylistic, ideological, thematic, figurative, compositional, etc.), as well as some linguistic features associated with the writer's idiosyncrasy. The text of the work is analyzed not only in its external, formal, but also internal, substantive aspects, a systematic description of the different structural elements is given. The genre affiliation and genre varieties of the work are considered separately, the question is raised about its multi-genre specifics and the simultaneous inclusion of various genre features of such forms as a novel, a web novella, a fantastic narrative, a fairy tale, a xianxia, etc. It is argued and put forward the hypothesis that these signs and their elements rather act not as a genre, but as a local textual effect, which can be point-episodic in nature and/or become the dominant feature of a web work. The analysis of intermediate and intertextual means and features is given. The author’s constant appeal to the ecphrastic technique in writing practice in the synthetic transmission of musical imagery, as well as to the integration of resources and materials of classical Chinese literature as an intertextual means of expressiveness of artistic literature, is proved.

Keywords:

Moxiang Tongxiu, network literature, Chinese literature, web novel, web novella, wuxia, xianxia, The Grandmaster of Demonic Cultivation

Downloads

Download data is not yet available.

References

Замятин Е. И. Мы: текст и материалы к творческой истории романа. СПб.: Изд. дом «Мiръ», 2011. 608 с.

周志雄. 网络文学的兴起——中国网络文学发展文献史料辑. 北京:人民出版社,2014. 327页. [Чжоу Чжисюн. Расцвет онлайн-литературы. Сборник исторических материалов о развитии китайской онлайн-литературы // Ванло вэньсюэ дэ синци – Чжунго ванло вэньсюэ фачжань вэньсян шиляо цзи. 2014. Пекин: Народное изд-во. 327 с.]. (На кит. яз.)

51-й «Статистический отчет о состоянии развития китайской интернет-сети» (第51次《中国互联网络发展状况统计报告》). URL: https://cit.buct.edu.cn/2023/0306/c7775a176286/page.htm (дата обращения: 11.06.2023).

Игнатенко А. В. Особенности становления и перспективы развития сетевой литературы в Китае // Сборник статей I международной научно-практической конференции. 2019. С. 172–174.

Ван Чжэ. Дай Сяофэн. Трансмедийное повествование в китайском литературном сетевом дискурсе (онлайн-роман «Основатель пути дьявола») // Научный диалог. 2022. Т. 11. №2. С. 182–197. https://doi.org/10.24224/2227-1295-2022-11-2-182-197

Шеффер Ж.-М. Что такое литературный жанр? М.: Едиториал УРСС, 2010. 192 с.

Лейдерман Н. Л. Теория жанра. Екатеринбург: УрГПУ, 2010. 904 с.

Тодоров Ц. Введение в фантастическую литературу. М.: Дом интеллектуальной книги, 1999. 144 с.

Митькина Е. И. Журнал «Мир детектива» и его роль в становлении китайского детектива // Вестник Санкт-Петербургского университета. Востоковедение и африканистика. 2023. Т. 14, №4. С. 742–754. https://doi.org/10.21638/spbu13.2022.412

墨香铜臭. 魔道祖师. [Мосянь Тунсю. Магистр дьявольского культа]. URL: https://b.guidaye.com/wangluo/8523/ (дата обращения: 22.07.2023).

Мосян Тунсю. Магистр дьявольского культа / пер. с кит. М. Кулишова. М.: Истари Комикс, 2022. Т.1–4.

Игнатенко А. В. Особенности парентетических конструкций в романе Мо Яня «Устал рождаться и умирать» (2005) // Вестник Новосибирского государственного университета. Серия: История, филология. 2023. Т. 22, №4. С. 115–126. https://doi.org/10.25205/1818-7919-2023-22-4-115-126

Даоские каноны. Философская проза. Книга 1. Ле-цзы. Гуань Инь-цзы. Лю Имин. Плач о пути. / в переводе В.В. Малявина. Иваново: Роща, 2017. – 358 с.

Козлова Л. А., Кремнева А. В. Лингвоживописная техника письма и ее роль в создании образа художника // Russian Journal of Linguistics. 2022. Т. 26. №3. C. 721–743. https://doi.org/10.22363/2687-0088-30060

Jenkins H. Convergence Culture: Where Old and New Media Collide. [Дженкинс Х. Культура конвергенции: где сталкиваются старые и новые медиа]. NYU Press, 2008. 318 p.

Игнатенко А. В. Экфрастическая репрезентация произведений живописи в чеховской прозе // Новый филологический вестник. 2019. Т. 50, № 3. С. 160–170.

Игнатенко А. В. Особенности языковой игры в прозе Лю Чжэньюня на примере романа «Я не Пань Цзиньлянь» // Вестник Санкт-Петербургского университета. Востоковедение и африканистика. 2022. Т. 14, №3. С. 507–523. https://doi.org/10.21638/spbu13.2022.308

Сунь Ю., Калинин О.И., Игнатенко А.В. Использование индексов метафоричности для анализа речевого воздействия метафоры в текстах публичных выступлений политиков // Russian Journal of Linguistics. 2021. Т. 25, № 1. C. 250–277. https://doi.org/10.22363/2687-0088-2021-25-1-250-277

Published

2024-01-13

How to Cite

Ignatenko, A. V. (2024). Artistic features of Chinese network literature on the example of the web novel by Moxiang Tongxiu “The Grandmaster of Demonic Cultivation” (2016). Vestnik of Saint Petersburg University. Asian and African Studies, 16(1). Retrieved from https://aasjournal.spbu.ru/article/view/17789