Camp Prose of Kazakh Literature of the 20th Century: Motive Field and Specificity

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21638/spbu13.2024.208

Abstract

The article reveals the motivic field and specificity of Kazakh camp prose. The purpose of the work is to consider the features of camp prose in Kazakh literature. The authors studied the history of the issue, the literary leitmotif, typological convergences of Russian and Kazakh literatures, and the tragic in the novel. The relevance of the study is caused by the interest of modern science in works of camp prose, which act as a model of society in a certain historical period. The scientific novelty of the study is the insufficiency of studying Kazakh camp prose in modern literature. Based on the material of Zhaik Bekturov’s novel “The Brand,” the authors prove that the image of the camp serves as the semantic center of the work. The camp gives rise to motivic connections that are repeated in the name, characters, portraits, comparisons, vocabulary, and details. The specificity of the work is the characters who have lost their individuality; they form motive connections and a single motive field of the novel. The artistic originality of the work was the perception of the camp through the prism of the national picture of the world and the repetition of the motif, which is necessary to understand the artistic idea of the work. The tragic in the novel takes on a special meaning: movement among contradictions is generated by a change in the layers of the image, where the hero’s internal value orientation remains unchanged. Finally, conclusions are presented, structural-semantic and analytical research methods were applied. 

Keywords:

Kazakhstan, camp, leitmotif, motive connections, emotional reflection, camp space, anti-catharsis

Downloads

Download data is not yet available.
 

References

Күмісбаев Ш. Қобыланды батыр. Алматы: Алматы кітап баспасы, 2014. 184 б. [Кумисбаев Ш. Кобланды батыр. Алматы: Алматы китап, 2014. 184 с.] (На каз. яз.)

Кемеңгерұлы Қ. Тұтқынңың ойы // Кемеңгерұлы Қ. Үш томдық шығармалар жинағы. Т. 1. Алматы: Алаш, 2005. Б. 233. [Кеменгерулы К. Дума заключенного // Кеменгерулы К. Собрание сочинений в трех томах. Т. 1. Алматы: Алаш, 2005. С. 233.] (На каз. яз.)

Беқтұров Ж. Таңба. Алматы: Казахстан, 1997. 302 б. [Бектуров Ж. Клеймо. Алматы: Казахстан, 1997. 302 с.]. (На каз. яз.)

Жаик Бектуров // Казахстан. Национальная энциклопедия. Алматы: Казахская энциклопедия, 2004. С. 168–169.

Гаспаров Б. М. Литературные лейтмотивы. Очерки русской литературы ХХ века. М.: Наука — Восточная литература, 1993. 304 с.

Фатеева Н. А. Синтез целого. На пути к новой поэтике. М.: Новое литературное обозрение, 2010. 352 с.

Кулькина В. М. Гетеротопия как способ анализа пространства (обзор) // Социальные и гуманитарные науки. Отечественная и зарубежная литература. Серия 7: Литературоведение. 2018. С. 21–28.

Дмитриева М. Н. Особенности хронотопа в прозе Шаламова // Молодая наука — 2016: материалы Региональной научно-практической конференции студентов, аспирантов и молодых ученых. Пятигорск: Пятигор. гос. лингвист. ун-т, 2016. С. 70–73.

Васильева О. В. Эволюция лагерной темы и ее влияние на русскую литературу 50–80-х годов // Вестник Санкт-Петербургского университета. 1996. Сер. 2. Вып. 4 (№ 23). С. 54–63.

Михеев М. О «новой» прозе Варлама Шаламова // Вопросы литературы. 2011. № 4. С. 183–214.

Некрасова И. В. Судьба и творчество Варлама Шаламова: монография. Самара: Изд-во Самар. гос. пед. ун-та, 2003. 204 с.

Шаламов В. Т. О прозе // В. Т. Шаламов. Собрание сочинений в 6 т. + т. 7, доп. Т. 5: Эссе и заметки; Записные книжки 1954–1979 гг. / сост., подгот. текста, примеч. И. Сиротинский. М.: Книжный клуб «Книговек», 2013. С. 144–157.

Лейдерман Н. Л. Русская литературная классика ХХ века: Монографические очерки. Екатеринбург: Урал. гос. пед. ун-т, 1996. 308 с.

Старикова Л. С. «Лагерная проза» в контексте русской литературы ХХ века: понятие, границы, специфика. // Вестник Кемеровского государственного университета. 2015. Вып. 2-4 (62). С. 169–173.

Ардамацкая Д. А. Философия «после ГУЛАГа»: осмысление исторической катастрофы // Studia Culturae. 2013. № 16. С. 256–264.

Бахмутский В. Я. Луч разума и глубины сердца (Французские моралисты). В кн.: В. Я. Бахмутский. Пороги культуры. М.: Гелеос, 2005. 352 с.

Шкловский В. О теории прозы. М.: Советский писатель, 1983. 384 с.

Тюпа В. И. Анализ художественного текста. М.: Издательский центр «Академия», 2008. 336 с.

Published

2024-11-03

How to Cite

Zhamankozova, A. T., & Toxanova, S. K. (2024). Camp Prose of Kazakh Literature of the 20th Century: Motive Field and Specificity. Vestnik of Saint Petersburg University. Asian and African Studies, 16(2), 413–422. https://doi.org/10.21638/spbu13.2024.208