Short short stories in the creative activity of contemporary Japanese writers Akagawa Jirō and Atōda Takashi

Authors

  • Лиала Юрьевна Хронопуло St.Petersburg State University, 7-9, Universitetskaya nab., St.Petersburg, 199034, Russian Federation

Abstract

This paper explores the extra-short Japanese story, which has a special name, “shōto shōto” (from English “short short”), with regard to different types of wordplay as its major artistic device, which originated in several minor genre forms in Ancient and Medieval Japanese literature. Basing on works of two the most popular “short short story” Japanese writers — Akagawa Jirō and Atōda Takashi — I analyze wordplay as one of the main characteristic features of the extra-short story in the Japanese literature of the last three decades. I examine how wordplay in contemporary Japanese extra-short stories is building the plot: it may be a play of consonances, various kinds of homonyms (homophones especially), similar hieroglyphic characters, loanwords, etc. The wrong interpretation of something said, seen or written, often against the background of expected punishment for the evil done, making the basis of some short stories by Akagawa, always has a psychological root cause: the man sees and hears only what he or she wants and, vice versa what he or she is frantically afraid of seeing and hearing, often paying for the lack of attention with his own destroyed destiny. Like with Akagawa a number of Atōda’s stories are built on wordplay, on the wrong interpretation of something heard, said or written, which, as distinguished from analogous stories by Akagawa, more often brings the hero to a comical rather than a tragic ending; these stories give a very convincing portrait of the characters and their psychology. Refs 25.

Keywords:

Akagawa Jirō, Atōda Takashi, wordplay, extra-short story, shōto shōto

Downloads

Download data is not yet available.

References

Литература

Боронина И. А.Поэтика классического японского стиха. М.: Наука, 1978. 373 с.

Григорьева Т. П.Японская художественная традиция. М.: Наука, 1979. 367 с.

Жилина Л. В. Короче! Short-short story в современной японской литературе // Окно в Японию. 2005. URL: http://ru-jp.org/zhilina_01.htm (дата обращения: 21.07.2014).

Maruge Miki. Waraenai watashitachi-o warau. Genshiryoku to sekai-no owari-o megutte — Hoshi Shinichi-no shōto shōto. (Смеяться над нами, не смешными: сё:то сё:то Хоси Синъити — об атомной энергии и конце света) // Waraigaku kenkyū. (Изучение смешного). № 19. Июль 2012. (На япон. яз.). С. 109–121.

Nonobe Kenji. Hoshi Shinichi bungaku kūkan-ni okeru hyōshō to imi. (Символичность и смысл в литературном пространстве Хоси Синъити) // Nihon kenchiku gakkai taikai gakujutsu kōen kōgakushū. (Научные труды Конгресса Японского архитектурного общества. Сборник тезисов). Нагоя, 2009. (На япон. яз.). С. 617–618.

Satō Chie, Murai Hajime, Tokosumi Akifumi.Bungaku sakuhin-no tokuchōteki goi to gainen kategorīno chūshō. Hoshi Shinichi-no shōto shōto-no keiryō bunseki. (Характерная лексика литературного произведения и концептуальные категории. Квантитативный анализ сверхкоротких фантастических рассказов Хоси Синъити) // Jōhō chishiki gakkaishi. (Журнал Японского информационного общества). 2009. Вып. 19, № 2. (На япон. яз.). С. 132–137.

Atōda Takashi. Atogaki to sempyō. (Послесловие и критерии выбора) // Shōto shōto-no hiroba-12. (Пространство сё:то сё:то). Т. 12. Ко:данся, 2001. (На япон. яз.). С. 217–229.

Hoshi Shinichi. Sempyō. (Критерии выбора) // Shōto shōto-no hiroba-1. (Пространство сё:то сё:то). Т. 1. Ко:данся, 1985. (На япон. яз.). С. 297–323.

Satō Chie, Murai Hajime, Tokosumi Akifumi. Bungaku sakuhin-no tokuchōteki goi to gainen kategorīno chūshō. Hoshi Shinichi-no shōto shōto-no keiryō bunseki. (Характерная лексика литературного произведения и концептуальные категории. Квантитативный анализ сверхкоротких фантастических рассказов Хоси Синъити) // Jōhō chishiki gakkaishi. (Журнал Японского информационного общества). 2009. Вып. 19, № 2. (На япон. яз.). С. 132–137.

Matsushima Sayuri.Hoshi Shinichi and the Space-Age Fable // New Zealand Journal of Asian Studies. Vol. 5, N 2. December 2003. Р. 94–114.

Хронопуло Л. Ю. «Перевернутый мир» сборника рассказов Хоси Синъити «Бокко-тя» // Вестн. С.-Петерб. ун-та. Сер. 13. 2009. Вып. 1. С. 102–106.

Matsushima Sayuri.Hoshi Shinichi and the Space-Age Fable // New Zealand Journal of Asian Studies. Vol. 5, N 2. December 2003. Р. 94–114.

Akagawa Jirō. Odoru otoko. (Танцующий мужчина). Синтё:ся, 1986. (На япон. яз.). 196 с.

Akagawa Jirō. Katte-ni shaberu onna. (Болтливая женщина). Синтё:ся, 1986. (На япон. яз.). 223 с.

Akagawa Jirō.Sampomichi. (Прогулка). Ко:бунся, 2002. (На япон. яз.). 279 с.

Akagawa Jirō. Shinjū. (Двойное самоубийство) // Akagawa Jirō. Odoru otoko. (Танцующий мужчина). Синтё:ся, 1986. (На япон. яз.). С. 120–122.

Hoshi Shinichi. Oikoshi. (Обгон) // Hoshi Shinichi. Bokko-chan. (Бокко-тян). Сю:эйся, 2008. (На япон. яз.). С. 191–194.

Akagawa Jirō. Rettsu shokkingu. (Давай шокируем) // Akagawa Jirō. Odoru otoko. (Танцующий мужчина). Синтё:ся, 1986. (На япон. яз.). С. 67–70.

Akagawa Jirō. Kaigai ryokō. (Путешествие за границу) // Akagawa Jirō. Odoru otoko. (Танцующий мужчина). Синтё:ся, 1986. (На япон. яз.). С. 37–40.

Atōda Takashi. Kimyōna hirusagari. (Странный день). Ко:данся, 1996. (На япон. яз.). 265 с.

Atōda Takashi. Taberareta otoko. (Съеденный мужчина). Ко:данся, 2008. (На япон. яз.). 290 с.

Atōda Takashi. Saigo-no messēji. (Последнее послание). Ко:данся, 2009. (На япон. яз.). 274 с.

Atōda Takashi. Neko-no jiken. (Случай с кошкой). Ко:данся, 2010. (На япон. яз.). 300 с.

Atōda Takashi. Hōshin. (Рассеянность) // Atōda Takashi. Saigo-no messēji. (Последнее послание). Ко:данся, 2009. (На япон. яз.). С. 58–60.

Atōda Takashi. Chīzu-no okurimono. (Сыр в подарок) // Atōda Takashi. Kimyōna hirusagari. (Странный день). Ко:данся, 1996. (На япон. яз.). С. 66–68.

Published

2015-03-11

How to Cite

Хронопуло, Л. Ю. (2015). Short short stories in the creative activity of contemporary Japanese writers Akagawa Jirō and Atōda Takashi. Vestnik of Saint Petersburg University. Asian and African Studies, (1), 81–90. Retrieved from https://aasjournal.spbu.ru/article/view/1628

Issue

Section

Literary studies