Principal motives of Chon Sang Byong’s lyric poetry

Authors

  • Юлия Викторовна Москаленко Far-East State University

Abstract

The article is an attempt to display existential motives in the poetry of Chon Sang Byong (1930–1993) — one of the most prominent man of letters, who was a witness of modernization of Republic of Korea in the second half of XX century, and also to consider the reasons of reception and dissemination of existentialism in Republic of Korea, its infl uence on Korean literature. The article focuses on poetic works of modern Korean poet Chon Sang Byong, whose works showed existential experience of individual. His landscape poetry in the early 1950 till the late 1970-s is filled with philosophical refl ections and related to problems of human existence.

Keywords:

Korean literature, existentialism, poetry, Chon Sang Byong

Downloads

Download data is not yet available.

References

Литература

Розанова М. С. Современная философия и литература. Творчество Бертрана Рассела / под ред. Б. Г. Соколова. СПб.: Изд-во СПбГУ, 2004.

Больнов О. Ф. Философия экзистенциализма. Философия существования / пер. С. Э. Никулина. СПб.: Лань, 1999.

Луцкий А. Л. К проблеме экзистенциализма в японской художественной литературе // Теоретические проблемы изучения литератур Дальнего Востока. М., 1986.

Конрад Н. И. Запад и Восток: Статьи. М., 1972.

Толстокулаков И. А. История общественно-политической мысли Кореи. Владивосток, 2007.

Солдатова М. В. Становление национальной прозы в Корее в первой четверти XX века. Владивосток: Изд-во Дальневост. ун-та, 2004.

Нам Гихёк. Хангук чонху сиый хёнсонгва чонгэ: 1950 нёндэый хангук симунхакса. Хангук хёндэ симунхакса. (Становление развития корейской поэзии в послевоенный период 1950 гг.) // История современной корейской поэзии. Сеул. 2005. С. 171–212.

Бежин Л. Е. Под знаком ≪ветра и потока≫. Образ жизни художника в Китае III–VI веков. М., 1982.

Пак Сундык. Чхон Санбён си ёнгу (Изучение поэзии Чхон Санбёна). Сеул. 2006.

Чхон Санбён. Чонджип — санмун. (Полное собрание сочинений Чхон Санбёна. Проза). Сеул: Пхёнминса, 2002.

Чхон Санбён. Сэ. («Птица»). Сеул: Чогванчхульпханса, 1971.

Чхон Санбён. Квэнчхантха квэнчхантха та квэнчхантха. («Хорошо, хорошо, все хорошо») // Чхон Санбён. Супхильчип (Сборник очерков). Сеул: Тапге, 2001.

Никитина М. И. К вопросу о роли зрительного знака // Народы Азии и Африки. 1973. № 5. С. 122–132.

Никитина М. И. Поэтическое слово в корейской культуре // Классическая поэзия Индии, Китая, Кореи, Вьетнама, Японии. М.: Художественная литература, 1977. С. 387–403.

Солдатова М. В., Пак К. А. Современная литература Кореи. Владивосток: Изд-во Дальневост. ун-та, 2003.

Долин А. А. Новая японская поэзия. М.: Наука, 1990.

Квон Ёнмин. Хангук хёндэ мунхак тэсачжон. Соуль тэхаккё чхульпханбу. (Энциклопедия современной корейской литературы). Сеул: Изд-во Сеульского ун-та, 2003.

Никитина М. И. Корейская поэзия XVI–XIX вв. в жанре сиджо (Семантическая структура жанра. Образ. Пространство. Время). СПб.: Петербургское востоковедение, 1994.

Писарева Л., Ким Хён Тхэк. Современная корейская поэзия. Вторая половина XX века. М., 2004.

Ли Ючжин. Чхон Санбён си ёнгу (Исследование поэзии Чхон Санбёна). Сеул, 2001.

Published

2011-06-20

How to Cite

Москаленко, Ю. В. (2011). Principal motives of Chon Sang Byong’s lyric poetry. Vestnik of Saint Petersburg University. Asian and African Studies, (2), 42–50. Retrieved from https://aasjournal.spbu.ru/article/view/2549

Issue

Section

Literary studies