Sufism of the Middle Asia Turks during the Karakhanid period (XI–XIIth centuries): the main features and representatives

Authors

  • Алексей Игоревич Пылев St. Petersburg State University, 7-9, Universitetskaya nab., St. Petersburg, 199034, Russian Federation

Abstract

This article covers the main schools, trends and representatives of the mass ascetic and mystical Islamic doctrine — Sufi sm, in the Middle Asia of the 11–12th centuries. During the period in question, when the very fi rst Turkic Sufi scholars (Khoja Ahmat Yasawi (died in 1166), his predecessors and followers) lived and preached, the Islamic Mysticism, developing as the doctrine of the spiritual intercourse and the reunion with the Singular God (this way conserving the monotheistic nature) turned into “the mass Islamic religion” (J. S. Trimingham). Many of the Islamic mysticism representatives had been working as the Islamic missionaries amongst Turkic nomads. In general they were the Junaid al-Baghdadi’s (died in 910) “moderate” school followers and, strictly observing the Sharī‘ah laws, aimed at the conciliation of the Sufi sm and the normative Islam. In the Middle Asia of the 12th century the school — and in the future The Yasawi Order (fellowship) — was formed as the first purely Turkic trend of the Islamic Mysticism.

Keywords:

The Middle Asia Sufism, Islamic Mysticism, Sufi schools, Sufi Orders (fellowships), “moderate” Sufism, asceticism, normative Islam, Sharī‘ah

Downloads

Download data is not yet available.

References

Литература

Петрушевский И. П. Ислам в Иране в Иране в VII–XV веках: курс лекций. Л.: ЛГУ, 1966. 400 с.

Тримингэм Дж. С. Суфийские ордены в исламе / под ред. и с пред. О. Ф. Акимушкина. М.: Наука, 1989. 328 с.

Дроздов В. А. Исламский мистицизм и его влияние на население СНГ. СПб.: Издательство СПбГУ, 1995. 80 с.

Снесарев Г. П. Хорезмские легенды как источник по истории религиозных культов Средней Азии. М.: Наука, 1983. 216 с.

Абу Хамид Ал-Газали. Воскрешение наук о вере (Ихйа’ ‘улум ад-дин): избранные главы / пер. с араб., исслед. и коммент. В. В. Наумкина. М.: Наука, 1980. 376 с.

Мухаммедходжаев А. Гносеология суфизма. Душанбе: Дониш, 1990. 116 с.

Бертельс Е. Э. Изречение Ибрахима ибн Адхама в поэме «Кутадгу-билик» // Бертельс Е. Э. Избранные труды: суфизм и суфийская литература. М.: Наука, 1965. С. 181–187.

Бартольд В. В. История культурной жизни Туркестана // Бартольд В. В. Сочинения: в 9 т. М.: Изд-во восточной литературы, 1963. Т. 2. Ч. 1. С. 169–433.

Yusup Has Hadžip. Kutadgu Bilig. Shinhua: Millatlar nashriyyati, 1984. 1370 b. (на новоуйгурском языке).

Юсуф Баласагуни. Благодатное знание / пер. С. Н. Иванова; вступ. ст. М. С. Фомкина; прим. А. Н. Малеховой. Л.: Советский писатель, 1990. 560 с.

Сайф ад-Дин Бахарзи. Рисале дар ‘ишк / введ., пер. с перс. и комм. В. А. Дроздова // Восток. 1996. № 4. С. 120–135.

Демидов С. М. Суфизм в Туркмении: эволюция и пережитки. Ашхабад: Ылым, 1978. 176 с.

Бертельс Е. Э. [Происхождение суфизма и зарождениесуфийской литературы] // Бертельс Е. Э. Избранные труды: суфизм и суфийская литература. М.: Наука, 1965. С. 13–54.

Акимушкин О. Ф. Ал-Джунайд // Ислам: энциклопедический словарь / сост. Г. В. Милославский и др. М.: Наука, 1991. С. 69.

Ал-Кушайри. Азбука мистического пути: Кушайриево послание о суфийской науке / пер. с араб., коммент. и вступ. статья А. Д. Кныша // Ступени. 1992. № 2. С. 117–138.

Акимушкин О. Ф. Абу Са‘ид Майхани // Ислам: энциклопедический словарь / сост. Г. В. Милославский и др. М.: Наука, 1991. С. 11.

Mevlana Ali Bin Huseyn Safi. Reşahat Ayn el-Hayat: Can Damlaları / Ozleştiren N. Fazıl Kısakurek. İstanbul: Kamer, 1991. 408 s. (на турецком языке).

Девин ДиУис. Маша’их-и турк и Хваджаган: переосмысление связей между суфийскими традициями Йасавийа и Накшбандийа // Суфизм в Центральной Азии (зарубежные исследования): сб. ст. памяти Фритца Майера (1912–1998) / сост. и отв. ред. А. А. Хисматулин. СПб.: Филологический факультет СПбГУ, 2001. С. 211–243.

Жуковский В. А. Древности Закаспийского края: развалины Старого Мерва. СПб., 1894. 216 с.

Ahmed-i Yesevi. Divan-ı Hikmet’ten Secmeler / hazırlayan Prof. Dr. Kemal Eraslan. Ankara: Kultur Bakanlığı, 1991. 498 s. (на турецком языке).

Mehmed Fuad Koprulu. Turk Edebiyatında İlk Mutasavvıfl ar: 7. Baskı. Ankara: Diyanet İşleri Bakanlığı, 1991. 464 s. (на турецком языке).

Madelung W. Yusuf al-Hamadani and the Naqšband’yya // Quaderni di Studi Arabi. 1987–1988. 5–6. P. 499–508.

История Узбекской ССР: в 4 т. / отв. ред. Я. Г. Гулямов. Ташкент: Фан, 1967. Т. 1. 772 с.

Позднев П. Дервиши в мусульманском мире. Оренбург: Тип. Б. Бреслина, 1886. 334 с.

Published

2012-03-20

How to Cite

Пылев, А. И. (2012). Sufism of the Middle Asia Turks during the Karakhanid period (XI–XIIth centuries): the main features and representatives. Vestnik of Saint Petersburg University. Asian and African Studies, (1), 75–84. Retrieved from https://aasjournal.spbu.ru/article/view/2306

Issue

Section

History and source studies