Representation of Tao as the Key Concept of Chinese Culture in Ancient Philosophical Treatises: Peculiarities of Chinese and Russian Concepts

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21638/spbu13.2024.214

Abstract

The broad semantic representation of the concept “Tao” is shown on the example of ancient Chinese philosophical treatises: “Lun yu”, “Tao de jing”, “Zhong-tzu”, “Mo-tzu”, “Xun-tzu” and “Sun-tzu”. The presentation of these works is nominated in contemporary Chinese studies by the term “Chinese Yuandian”, emphasizing the influential power of the most important original philosophical treatises. The conceptual substantiation of “Tao” and the timeless value of its conceptual perception determined the purpose of this article: i. e., to show the formation of the concept of “Tao” in the philosophical system of Lao-tzu and to reveal the versatility of interpretations of “Tao” by different schools in the history of Chinese civilization; to present
analysis of the evolution of its representation by modern Chinese researchers and Russian sinologists. The article makes an attempt to represent the concept “Tao” within the framework of linguocognitive approach through the methods of conceptualization and categorization. The study analyzes the representation of the concept “Tao” in Lao-tzu in three main aspects of philosophy: ontological, epistemological and axiological. The description of the construction of the concept “Tao” in Lao-tzu’s philosophical system is aimed at the perception of the interpretations of “Tao” by other schools in Chinese culture. The conclusion about the spread of the influential power of “Tao” beyond Taoism determined the impact of Lao-tzu’s philosophical thought on other iconic thinkers of the Pre-Qin schools. The similarities and differences in the interpretation of “Tao” as the same keyword used by all the Pre-Qin schools are vividly reflected in the Chinese yuandian, indicating the universally recognized status of “Tao” in Chinese culture. 

Keywords:

Chinese culture, Tao, key concept, Chinese yuandian, philosophical system of Laotzu, Russian sinology

Downloads

Download data is not yet available.
 

References

Титаренко М. Л. Изучение китайской философии и религии // Основные направления и проблемы российского китаеведения / отв. ред. Н. Л. Мамаева; Институт Дальнего Востока Российской академии наук. М.: Наука — Памятники исторической мысли, 2014. С. 190–237.

Степанов Ю. С. Константы: словарь русской культуры. 2-е изд., испр. и доп. М.: Академический проект, 2001. 990 с.

Лихачев Д. С. Концептосфера русского языка // Русская словесность. Антология / под ред. проф. В. П. Нерознака. М.: Aсademia, 1997. С. 280–287.

Yün-Hua J. Problems of Tao and “Tao Te Ching”// Numen. 1975. Vol. 22. No. 3. P. 208–234. http:// doi.org/10.2307/3269545

Công P. C. The Laozi code // Dao. 2007. Vol. 6. P. 239–262.

Murray J. B. Daoist mysticism // Oxford Research Encyclopedia of Religion. 2019. http://doi.org/10.1093/acrefore/ 9780199340378.013.136

Китайская философия: Энциклопедический словарь / Институт Дальнего Востока Российской академии наук; [Н. В. Абаев и др.]; гл. ред. М. Л. Титаренко. М.: Мысль, 1994. 573 с.

Военный канон Китая. Сунь-цзы. Сунь Бинь / пер. [с кит.] и исслед. В. Малявин. М.: РИПОЛ классик, 2015. 416 с. URL: https://viewer.rsl.ru/ru/rsl02000013358?page=3&theme=white (дата обращения: 10.09.2022).

Торчинов Е. А. Религии мира: опыт запредельного: психотехника и трансперсональные состояния. СПб.: Азбука-классика; Петербургское востоковедение, 2005. 539 с.

杜杰. 老子“道”论的本体论哲学内涵辨析. 武汉理工大学学报, 2001 (6). 516–520页. [Ду Цзе. Исследование онтологической философской коннотации дао Лао-цзы // Вестник Уханьского политехнического университета. 2001. № 6. С. 516–520.] (На кит. яз.)

林光华.老子之“道”及其当代诠释. 中国人民大学出版社, 2015. 308页. [Линь Гуанхуа. Дао Лао-цзы и его современные интерпретации. Пекин: Изд-во Китайского народного университета, 2015. 308 с.] (На кит. яз.)

田丛丛. 论老子《道》的美学思想. 长春:东北师范大学, 2011. 104页. [Тянь Цунцун. Об эстетическом мышлении дао. Чанчунь: Северо-восточный педагогический университет, 2011. 104 с.] (На кит. яз.)

冯天瑜. 中华元典精神. 上海:上海人民出版社, 2014. 524页. [Фэн Тяньюй. Дух китайских юаньдяней. Шанхай: Шанхайское народное издательство, 2014. 524 с.] (На кит. яз.)

高文强,王杰泓,李艳萍. 道家元典关键词研究. 北京:人民出版社, 2021. 301页. [Гао Вэньцян, Ван Цзехун, Ли Яньпин. Исследование ключевых слов даосских канонов. Пекин: Народное издательство, 2021. 301 с.] (На кит. яз.)

Кубрякова Е. С. Язык и знание: На пути получения знаний о языке: Части речи с когнитивной точки зрения. Роль языка в познании мира / Институт языкознания Российской академии наук. М.: Языки славянской культуры, 2004. 560 с. (Язык. Семиотика. Культура).

金岳霖. 论“道”. 北京:商务印书馆, 1987. 221页. [Цзинь Юэлинь. Рассуждение о дао. Пекин: Коммерческое издательство, 1987. 221 с.] (На кит. яз.)

Лао-Цзы. Книга о Пути жизни. Дао-Дэ цзин / перевод с китайского, составление, предисловие, комментарии В. Малявина. М.: АСТ, 2019. 256 с.

陈鼓应.《老子注释及评介》. 北京:中华书局, 1984. 104页. [Чэнь Гуин. Комментарии и рецензии «Лао-цзы» (с исправлениями). Пекин: Китайское книгоиздательство, 1984. 104 с.] (На кит. яз.)

Дао дэ цзин. Прозоритмический перевод с древнекитайского и исследование А. Е. Лукьянова; поэтический перевод В. П. Абраменко / Институт Дальнего Востока Российской академии наук; Исследовательское общество «Тайцзи». М.: Стилсервис, 2008. 449 с.

Кочеров О. С. Китайская стратегическая культура и «Дао дэ цзин» // Международные отношения. 2019. № 4. С. 31–47.

Золотых Л. Г. К вопросу употребления понятия «лингвокультура» в научном дискурсе // Гуманитарные исследования. 2019. № 4 (72). С. 15–22.

Конфуций. Беседы и суждения. URL: https://lunyu.ru/1/2 (дата обращения: 18.11.2022).

Мясников В. С. Россия и Восток. Становление отечественного китаеведения // Перспективы. 2017. № 1 (9). С. 20–39.

Published

2024-11-03

How to Cite

Shuo, W. (2024). Representation of Tao as the Key Concept of Chinese Culture in Ancient Philosophical Treatises: Peculiarities of Chinese and Russian Concepts. Vestnik of Saint Petersburg University. Asian and African Studies, 16(2), 501–514. https://doi.org/10.21638/spbu13.2024.214

Issue

Section

Geocultural spaces and codes of the cultures of Asia and Africa