Ancient Tamil Poetry: Archaic Substratum

Authors

  • Margarita F. Albedil Peter the Great Museum of Anthropology and Ethnography (Kunstkamera) of the RAS

DOI:

https://doi.org/10.21638/spbu13.2023.402

Abstract

Thе article is a tribute to the memory of the outstanding Russian dravidologist A. M. Dubyansky; it examines the archaic foundations of ancient Tamil poetry. This poetry is represented by two poetry collections: “Eight anthologies” and “Ten songs or poems”, which were created in the 1st–3rd centuries. A. M. Dubyansky explored the mythological and ritual origins of this poetry, it seems reasonable to reveal in it a deep archaic substratum; this is the purpose of the article. Thanks to phylogenetic memory, its actualization took place at different times in different areas of culture and literature, therefore, ancient Tamil poetry is no exception to the general rule. There are grounds to establish a genetic connection between one of the key terms of the analyzed poetry, namely, aņańku, denoting various phenomena of the sacred sphere, with the ancient archetype of integrity, the origins of which date back to deep antiquity. The ancient Tamil poetic canon also reflected archaic ideas about time-space, the chronotope; they are significantly different from the historical dictated by the usual for us Newtonian-Cartesian paradigm. The image of the ancient Tamil god Murugan depicts the mythology of a young
god, who is typologically close to the dying and resurrecting gods of the agricultural cults of the Old World. However, they left the historical scene, but the cult of Murugan is still popular in the Dravidian area, this creates opportunities for a deeper study of this mythology. Thus, the translations and studies of A. M. Dubyansky receive additional source study value and can be fruitfully used for various kinds of humanitarian research.

Keywords:

ancient Tamil poetry, archaic substratum, integrity archetype, chronotope, young god mythologeme

Downloads

Download data is not yet available.
 

References

Дубянский А. М. Ритуально-мифологические истоки древнетамильской лирики. М.: Наука, 1989. 234 с.

Dubianski A. M. Ritual and Mythological Sources of the Early Tamil Poetry. Groningen: Egbert Forsten Publishing, 2000. xxi + 224 p. (Gonda Indological Studies. Vol. VIII)

Стихи на пальмовых листьях. Классическая тамильская лирика / пер. А. Наймана; предисл. и коммент. А. Дубянского. М.: Главная редакция восточной литературы издательства «Наука», 1979. 94 с.

Арсеньев В. Р. Архаика как дефиниция и реальность // Актуальные проблемы изучения архаики: Материалы теоретического семинара «Теория и методология архаики» 1996–2012 гг. СПб.: МАЭ РАН, 2014. С. 13–18.

Щербакова Т. И. Архаика и время // Актуальные проблемы изучения архаики: Материалы теоретического семинара «Теория и методология архаики» 1996–2012 гг. СПб.: МАЭ РАН, 2014. С. 18–26.

Альбедиль М. Ф. Репрезентация мифа в традиционной индийской культуре // Вестник Санкт-Петербургского университета. Востоковедение и африканистика. 2020. Т. 12. Вып. 2. С. 262–275.

Юнг К. Г. Архаичный человек // Юнг К. Г. Проблемы души нашего времени / пер. с нем. М.: Прогресс, 1994. С. 158–184.

Хачатурян В. М. «Вторая жизнь» архаики: архаизующие тенденции в цивилизационном процессе. М.: Academia, 2009. 292 с.

Hart G. L. The Poems of Ancient Tamil. Their Milieu and Their Sanskrit Counterparts. Berkeley: University of California Press, 1975. 308 р.

Элиаде М. Очерки сравнительного религиоведения / пер. с англ. М.: Ладомир. 1999. 488 с.

Топоров В. Н. Мировое древо: Универсальные знаковые комплексы. Т. 1. М.: Рукописные памятники Древней Руси, 2010. 488 с.

Юнг К. Г. Приближаясь к бессознательному // Глобальные проблемы и общечеловеческие ценности / сост. Л. И. Василенко, В. Е. Ермолаева. М.: Прогресс, 1990. С. 351–436.

Леви-Брюль Л. Сверхъестественное в первобытном мышлении. М.: ОГИЗ, 1937. 533 с.

Элиаде М. Мифы, сновидения, мистерии / пер. с англ. М.: Рефл-бук, Киев: Ваклер. 1996. 288 с.

Альбедиль М. Ф. Время и пространство в традиционной культуре Индии: отражение мифологических моделей // Tamil tanta paricu. Сб. статей в честь А. М. Дубянского. М.: Перо, 2016. С. 157–171.

Shulman D. Tamil Temple Myths. Sacrifice and Divine Marriage in the South Indian Saiva Tradition. Princeton: Princeton University Press, 2014. 488 p.

Clothey F. W. The Many Faces of Murugan: The History and Meaning of South Indian God. The Hague; Paris; New York: Mouton Publishers, 1978. 268 p.

Альбедиль М. Ф. Мифологема юного бога: дравидский вариант // Этнография. 2019. № 4 (6). С. 32–41.

Кнорозов Ю. В. Формальное описание протоиндийских изображений // Сообщение об исследовании протоиндийских текстов II. Proto Indica: 1972. М.: Наука, 1972. С. 178–245.

Дубянский А. М. О некоторых религиозно-мифологических представлениях древних тамилов в связи с культом Муругана // Древняя Индия. Язык. Культура. Текст / под ред. Г. М. Бонгард-Левина, В. В. Вертоградовой, С. В. Кулланды. М.: Наука, 1985. С. 117–133.

Кулланда С. В. Половозрастные институты в древних текстах // Ранние формы потестарных систем / отв. ред. В. А. Попов. СПб.: МАЭ РАН, 2013. С. 164–181.

Альбедиль М. Ф. Регламентация поведения в связи с четырьмя стадиями жизни в индуизме // Этнические стереотипы поведения / под ред. А. К. Байбурина. Л.: Наука, 1985. С. 65–94.

Published

2024-03-28

How to Cite

Albedil, M. F. (2024). Ancient Tamil Poetry: Archaic Substratum. Vestnik of Saint Petersburg University. Asian and African Studies, 15(4), 649–659. https://doi.org/10.21638/spbu13.2023.402