Obverse and Reverse of the Imagology: A New Monograph by St. Petersburg Orientalists on Peter the Great’s Image in East Asia, and Vice Versa

Authors

  • Valentin Ts. Golovachev Institute of Oriental Studies of the Russian Academy of Sciences

DOI:

https://doi.org/10.21638/spbu13.2023.201

Abstract

This publication aims to review and conceptually evaluate the collective monograph “The Image of Peter the Great in East Asia countries”, published in the year of the 350th anniversary of the first Russian Emperor and representing a new milestone in Russian science. The monograph prepared by a group of well-known St. Petersburg orientalists testifies to the significant development of comparative Imagology in Russian Oriental studies, caused by the rapid rapprochement of Russians and Asian peoples, the growing number of scholars, as well as the relevance, quantity and quality of their research in this field. The new book can be put on a par with the “Leo Tolstoy and the Orient” (1971) — a landmark book for Russian historiography, while the topic “Peter the Great and the Orient” is comparable in scale to the Oriental Space of the great Russian writer and serves as a unique refraction of Tolstoy’s “War and Peace” paradigm, which is extremely complicated, meaningful and interesting for academic study. As the review of the monograph reveals, during the study of Peter the Great’s image in the East Asia countries, the authors surpassed the title theme in quite a positive and creative way. But, considering the fundamental immensity of such theme as “Peter the Great’s Image in the Oriental countries”, it seems necessary to issue the second more expanded edition, enriched by the new countries and peoples of Asia and Africa, just like the “Leo Tolstoy and the Orient” monograph. The imagological research work could be also continued in the foreseeable future (before 2037) by the new fundamental international study, such as “Pushkin and the Orient: A. S. Pushkin’s Image in the Oriental countries and the Orient in the masterpieces of the great Russian poet”. The groundwork for such an academic project already exists in Russian Orientology for a very long time.

Keywords:

Oriental studies, East Asia, imagology, image, Peter the Great, Tolstoy, Pushkin

Downloads

Download data is not yet available.
 

References

Чудодеев Ю. В., Каткова З. Д. Китай — Япония: любовь или ненависть? К проблеме эволюции социально-психологических и политических стереотипов взаимовосприятия (VII в. н. э. — 20-е годы ХХ в.). М.: ИВ РАН, Крафт+, 1995. 230 с.

Молодяков В. Э. Образ Японии в Европе и России второй половины XIX — начала ХХ века. М.: ИВ РАН, 1996. 182 с.

Галенович Ю. М. Взгляд на Россию из Китая. М.: Время, 2010. 302 с.

Лукин А. В. Медведь наблюдает за драконом. Образ Китая в России в XVII–XX веках. М.: АСТ: Восток — Запад, 2007. 608 с.

Тихвинский С. Л. Восприятие в Китае образа России. М.: Наука, 2008. 246 с.

Самойлов Н. А., Ли Суйань. Образ Советского Союза в китайских учебниках 1950-х годов // Вестник Санкт-Петербургского университета. Востоковедение и африканистика. 2012. Вып. 4. С. 14–22.

Япония и Россия: национальная идентичность сквозь призму образов: сб. статей / под ред. Ю. Д. Михайловой. СПб.: Петербургское востоковедение, 2014. 256 с.

Chinese Perceptions of Russia and the West: Changes, Continuities, and Contingencies during the Twentieth Century, ed. by Gotelind Müller and Nikolay Samoylov. Heidelberg: CrossAsia-eBooks, 2020. 543 p. (Online-PDF). https://doi.org/10.11588/xabooks.661

Чжан Юань. Образы Китая в творчестве русских и белорусских композиторов XIX — начала XXI веков: автореф. дис. … канд. искусствоведения. Минск: Белорусская гос. акад. музыки, 2016. 24 с.

Мохаммади З. А. С. Пушкин и Восток: заметки к теме // Вестник Московского университета. Сер. 9. Филология. 2008. № 3. C. 126–131.

Ши Сяолун. Образ Китая и китайцев в произведениях русских путешественников XIX — начала XX века // Филология и культура. Philology and Culture. 2016. № 4 (46). С. 280–287.

Цуй Лу. Рецепция китайской культуры и ее отражение в поэзии русской дальневосточной эмиграции 1920–1950-х гг.: дис. … канд. филол. наук. СПб.: Санкт-Петербургский государственный университет, 2021. 333 с.

Чжан Исянь. Образ Китая в русской литературе конца XX — начала XXI в.: дис. … канд. филол. наук. СПб., 2022. 336 с.

Ленина Д. А. Образ Китая в творчестве Перл Бак: дис. … канд. филол. наук. Н. Новгород: Нац. исслед. Нижегородский гос. ун-т им. Н. И. Лобачевского, 2020. 233 с.

Татаринова А. В. Образ России в Японии, Китае и Юго-Восточной Азии: автореф. дис. … канд. ист. наук. Москва: ИВ РАН, 2022. 33 с.

Образ Петра Великого в странах Восточной Азии / под ред. Н. А. Самойлова. М.: Весь мир, 2022. 432 с., ил.

Шифман А. И. Лев Толстой и Восток. М.: ИВЛ, 1960. 480 с.

Шифман А. И. Лев Толстой и Восток. 2-е изд., перераб. и доп. М.: Наука. 1971. 552 с., ил.

Алексеев М. П. Пушкин и Китай // Пушкин и мировая литература. Л.: Наука, 1987. С. 314–350.

Головачев В. Ц. Женитьба царя, подмена наследника и «смерть» царевны: восточные мотивы, предания и обычаи в сказках А. С. Пушкина // Материалы IV Международной научной конференции «Проблемы литератур Дальнего Востока». 29 июня — 2 июля 2010 г. Т. 3. СПб.: Изд-во С.-Петерб. ун-та, 2010. С. 17–27.

Лобикова Н. М. Пушкин и Восток. Очерки / Институт востоковедения АН СССР. М.: Наука, 1974. 96 с.

Пушкин в странах зарубежного Востока: сборник статей. М.: Наука, 1979. 230 с.

Тартаковская Л. Пушкин и зарубежный Восток // Вопросы литературы. 1981. № 8. С. 267–274.

Тен Н. От Пушкина до Путина: образ России в современном Китае (1991–2010). М.: Новое литературное обозрение, 2016. 296 с.

Published

2023-08-27

How to Cite

Golovachev, V. T. (2023). Obverse and Reverse of the Imagology: A New Monograph by St. Petersburg Orientalists on Peter the Great’s Image in East Asia, and Vice Versa. Vestnik of Saint Petersburg University. Asian and African Studies, 15(2), 222–233. https://doi.org/10.21638/spbu13.2023.201