Language and Food Safety: the “Zombie Meat” scandal

Авторы

  • Alice Giusto Пекинский университет, Пекин, р-н Хайдянь, дорога Ихэюань, 5, КНР

DOI:

https://doi.org/10.21638/11701/spbu13.2017.107

Аннотация

Представленная статья затрагивает несколько весьма актуальных для современного Китая проблем. Во-первых, — проблема продовольственной безопасности, которая связана с тем, что в последние годы в КНР регулярно возникают скандалы, вызванные появлением в продаже опасных для здоровья продуктов питания. На примере обсуждения одного из таких скандалов в статье исследуются особенности репрезентации болезненных для общества тем в китайских СМИ. В основу статьи положены материалы двух СМИ, относящихся к разным категориям, — это информационный правительственный сайт и популярный китайский сервис микроблогов Weibo. В статье подробно анализируется инцидент, произошедший в 2015 г., — захват властями партии контрабандного замороженного мяса, так называемого «мяса-зомби» возрастом 40 лет, для улучшения товарного вида которого использовались опасные химические вещества.
В статье приведен социолингвистический и текстуальный анализ электронных публикаций, появившихся в течение первой недели после скандала. Предметом специального исследования является то, как китайские традиционные (правительственные) и новые (условно либеральные) СМИ конструируют язык и когнитивные структуры вокруг проблемы продовольственной безопасности. Проводится анализ факта присутствия в электронных публикациях и комментариях следующих пяти фреймов: определение субъектов ответственности, воздействие на человека, экономические последствия, решения и последствия, доверие людей. Каждый фрейм подразделяется на пять подфреймов — пять наиболее существенных вопросов, совокупность которых формирует данную когнитивную структуру.
Результатом исследования являются выводы о том, насколько популярен каждый из фреймов в каждом из двух рассматриваемых СМИ, ответы на какие из 25 вопросов присутствуют в публикациях.
Статья может быть полезна специалистам, интересующимся как проблемами современного китайского общества, так и особенностями репрезентации злободневных тем в СМИ и методами воздействия СМИ на аудиторию.

Ключевые слова:

безопасность пищевых продуктов, «мясо-зомби», китайские СМИ

Скачивания

Данные скачивания пока недоступны.
 

Библиографические ссылки

Giddens A. Modernity and Self-Identity. Self and Society in the Late Modern Age. Stanford, Stanford University Press, 1991. 108 p.

Habermas J. The Theory of Communicative Action, vol. I. Reason and the Rationalization of Society. Transl. T. McCarthy. Boston, Beacon Press, 1984. 457 p.

Qing C. The language of soft power: mediating socio-political meanings in the Chinese media. Critical Arts/, 2011, vol. 25, no. 1, pp. 7–24. DOI: https://doi.org/10.1080/02560046.2011.552203" target="_blank">10.1080/02560046.2011.552203

Changing Media, Changing China. Ed. by S. Shirk. Oxford, New York, Oxford University Press, 2011. 281 p.

Qian G. 钱钢. 领袖姓名传播强度观察 (Lingxiu xingming chuanbo qiangdu guancha) [Checking the strenght of leaders’ communication]. Media digest, 11.07.2014. Available at: http://gbcode.rthk.org.hk/TuniS/app3.rthk.hk/mediadigest/content.php?aid=1563" target="_blank">http://gbcode.rthk.org.hk/TuniS/app3.rthk.hk/mediadigest/content.php?aid=1563 (accessed: 01.08.2016). (In Chinese)

CNN, 23.02.2016. From Xi to shining Xi: China’s propaganda machine goes into overdrive. Available at: http://www.cnn.com/2016/02/23/asia/china-xi-jinping-propaganda/" target="_blank">http://www.cnn.com/2016/02/23/asia/china-xi-jinping-propaganda/ (accessed: 09.08.2016).

China Daily, China Edition, 07.02.2016. State media should play due role in properly guiding public opinion. Available at: http://www.chinadaily.com.cn/opinion/2016–02/22/content_23580181.htm" target="_blank">http://www.chinadaily.com.cn/opinion/2016–02/22/content_23580181.htm (accessed: 09.08.2016).

SARFT, 14.02.2015. 网络出版服务管理规定 (Wangluo chuban fuwu guanli guiding) [Guidelines on services management about online publishing]. Available at: http://www.miit.gov.cn/n1146295/n1146557/n1146619/c4639081/content.html" target="_blank">http://www.miit.gov.cn/n1146295/n1146557/n1146619/c4639081/content.html (accessed: 09.08.2016). (In Chinese)

China Daily, USA Edition, 01.07.2015. Hot words Zombie meat. Available at: http://usa.chinadaily.com.cn/epaper/2015-07/01/content_21153024.htm" target="_blank">http://usa.chinadaily.com.cn/epaper/2015-07/01/content_21153024.htm (accessed: 01.08.2016).

China Daily, China Edition, 01.07.2015. Editor’s pick Zombie meat. Available at: http://www.chinadaily.com.cn/opinion/2015–07/01/content_21147351.htm" target="_blank">http://www.chinadaily.com.cn/opinion/2015–07/01/content_21147351.htm (accessed: 01.08.2016).

China Daily, Africa Edition, 02.07.2015. Gangs smuggle in 40-year-old “zombie meat”. Available at: http://africa.chinadaily.com.cn/china/2015-07/02/content_21201164.htm" target="_blank">http://africa.chinadaily.com.cn/china/2015-07/02/content_21201164.htm (accessed: 01.08.2016).

China Daily, China Edition, 10.07.2015. Official denial raises doubts over “40-year-old meat” story. Available at: http://www.chinadaily.com.cn/china/2015-07/10/content_21249263.htm" target="_blank">http://www.chinadaily.com.cn/china/2015-07/10/content_21249263.htm (accessed: 01.08.2016).

China Daily, China Edition, 14.07.2015. Officials step up moves against “zombie meat”. Available at: http://www.chinadaily.com.cn/china/2015-07/14/content_21272045.htm" target="_blank">http://www.chinadaily.com.cn/china/2015-07/14/content_21272045.htm (accessed: 01.08.2016).

China Daily, China Edition, 14.07.2015. The threat of “zobie meat” scandal. Available at: http://www.chinadaily.com.cn/opinion/2015-07/14/content_21272405.htm" target="_blank">http://www.chinadaily.com.cn/opinion/2015-07/14/content_21272405.htm (accessed: 01.08.2016).

China Daily, USA Edition, 17.07.2015. News in review. Available at: http://usa.chinadaily.com.cn/epaper/2015-07/17/content_21309470.htm" target="_blank">http://usa.chinadaily.com.cn/epaper/2015-07/17/content_21309470.htm (accessed: 01.08.2016).

Reuters, 12.07.2015. China watchdogs to track down smuggled ‘zombie meat’. Available at: http://www.cnbc.com/2015/07/12/china-watchdogs-to-track-down-smuggled-zombie-meat.html" target="_blank">http://www.cnbc.com/2015/07/12/china-watchdogs-to-track-down-smuggled-zombie-meat.html (accessed: 15.05.2016).

South China Morning Post, 13.07.2015. China pledges to trace origin and crackdown on trade in smuggled, frozen ‘zombie meat’. Available at: http://www.scmp.com/news/china/society/article/1838304/china-pledges-trace-origin-and-crackdown-trade-smuggled-frozen" target="_blank">http://www.scmp.com/news/china/society/article/1838304/china-pledges-trace-origin-and-crackdown-trade-smuggled-frozen (accessed: 01.08.2016).

CFDA China Food and Drug Administration. 专家解读2015年食品安全热点事件 (Zhuanjia jiedu 2015 nian shipin anquan redian shijian) [Expert interpretation of food safety hot events in 2015]. Available at: http://www.sda.gov.cn/WS01/CL1773/153242.html" target="_blank">http://www.sda.gov.cn/WS01/CL1773/153242.html (accessed: 01.08.2016). (In Chinese)

Goffman E. Frame Analysis — An Essay on the Organization of Experience. Boston, Northeastern University Press, 1986. 586 p.

Entman R. M. Framing: Toward Clarification of a Fractured Paradigm. Journal of Communication, 1993, vol. 43(4), pp. 51–58.

Scheufele D. A. Framing as a Theory of Media Effects. Journal of Communication, 1999, vol. 49(4), pp. 103–122.

Scheufele D. A. Tewksbury. Framing, Agenda Setting, and Priming: The Evolution of Three Media Effects Models. Journal of Communication, 2007, vol. 57, pp. 9–20. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1460-2466.2006.00326.x" target="_blank">10.1111/j.1460-2466.2006.00326.x

Semetko H. A., Valkenburg P. M. Framing European Politics: A Content Analysis of Press and Television News. Journal of Communication, 2000, vol. 50(2), pp. 93–109. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1460-2466.2000.tb02843.x" target="_blank">10.1111/j.1460-2466.2000.tb02843.x

Luther C. A., Zhou X. Within the boundaries of politics: News framing of SARS in China and the United States. Journalism & Mass Communication Quarterly, 2005, vol. 82(4), pp. 857–872.

Sun Y. J., Zhang J. J. Framework analysis of the reports on the Sanlu contaminated milk powder incident in the newspapers of the mainland and Taiwan: Using the People’s Daily, the United Daily News, and Liberty Times as examples. Yuejiang Academic Journal, 2010, vol. 6(3), pp. 42–47.

China’s Information and Communications Technology: Social Changes and State Responses. Eds. Zhang X., Zheng Y. London and New York, Routledge, 2009. 176 p.

Shi Z., Yong H. 新媒介赋权及意义互联网的兴起 (Xin meijie fuquan ji yiyi huliangwang de xinqi) [New Media Empowerment and the rise o Internet of Meaning]. Beijing P. R. C., Social Science Academic Press, 2014. (In Chinese)

Tong J. The Crisis of the Centralised Media Control Theory: How Local Power Controls Media in China. Media, Culture and Society, 2010, vol. 32 (6), pp. 925–942.

Zhao Y. Media, Market and Democracy in China: between the Party Line and Bottom Line. Urbana and Chicago, University of Illinois Press, 1998. 255 p.

Yang G. The Power of the Internet in China: Citizen Activism Online. New York, Columbia University Press, 2009. 320 p.

Zhang X. The Transformation of the Political Communication in China From Propaganda to Hegemony. Singapore, Scientific Publications, 2011. 248 p.

China Internet Network Information Center (CNNIC). Zhongguo hulian wangluo fazhan zhuangkuang tongji baogao (Statistical Report on China’s Internet Development Situation). Beijing: China Internet Network Information Centre, 2016. Available at: https://cnnic.cn/gywm/xwzx/rdxw/2015/201601/W020160122639198410766.pdf" target="_blank">https://cnnic.cn/gywm/xwzx/rdxw/2015/201601/W020160122639198410766.pdf (accessed: 01.08.2016).

微博2015年用户、活跃度、收入增速创新高 (Weibo 2015 nian yonghu, huoyuedu, shouru zengsu chuang xingao) [2015 microblogging users, activity, revenue growth record high], 03.03.2016. Available at: http://tech.sina.com.cn/i/2016-03-03/doc-ifxqafha0314064.shtml" target="_blank">http://tech.sina.com.cn/i/2016-03-03/doc-ifxqafha0314064.shtml (accessed: 01.08.2016). (In Chinese)

Wan A., Ma D. The possibility of Sina Weibo (Microblog) as a tool to promote civil society development in China. The annual meeting of International Communication Association, May 24–28, 2012. Phoenix, AZ, USA.

Liu Y., Pascual-Ferra P. The micro revolution in macro China? How Chinese independent candidates are framing political messages through microblogging. The annual meeting of International Communication Association, May 24–28, 2012. Phoenix, AZ, USA.

Hu Y. Spreading the news. Index on Censorship, 2012, vol. 41(4), pp. 107–111.

Wang W. Framing food safety controversy in China: Online media vs. networked audience. Graduate Theses and Dissertations, Iowa State University, Paper 13835, 2014. 65 p.

The Beijing News website 新京报网. Available at: http://i.bjnews.com.cn/gywm.html" target="_blank">http://i.bjnews.com.cn/gywm.html (accessed: 01.08.2016). (In Chinese)

People’s Daily Online 人民网. Available at: http://en.people.cn/102840/7560415.html" target="_blank">http://en.people.cn/102840/7560415.html (accessed: 01.08.2016). (In Chinese)

Xinhua Net 新华网. Available at: http://www.xinhuanet.com/english/aboutus_e4.htm" target="_blank">http://www.xinhuanet.com/english/aboutus_e4.htm (accessed: 01.08.2016). (In Chinese)

The State Council The People’s Republic of China, English.gov.cn, 11.06.2015. Premier Li Keqiang: Zero tolerance for food safety failings. Available at: http://english.gov.cn/premier/news/2015/06/11/content_281475125300505.htm" target="_blank">http://english.gov.cn/premier/news/2015/06/11/content_281475125300505.htm (accessed: 15.05.2016).

Mottura B. Parole chiave del discorso ufficiale sulla diffusione della informazione di governo in Cina. La Cina dei media: analisi, riflessioni, prospettive. Ed. E. Lupano. Milano, Edizioni Unicopli, 2016. P. 71–92.

China National Food Industry Association. 2016年食品安全科普竞赛启动 (2016 nian shipin anquan keu bisai qidong) [Official beginning of the competition for dissemination of food safety, 22.11.2016]. Available at: http://cnfia.cn/html/main/col24/2016-11/22/20161122103442359604727_1.html" target="_blank">http://cnfia.cn/html/main/col24/2016-11/22/20161122103442359604727_1.html (accessed: 28.11.2016). (In Chinese)

China International Food Safety & Quality Conference + Expo 2016, 02-03.11.2016, Shanghai. Presentations’. Available at: http://www.chinafoodsafety.com/apps/download_cifsq.php?lang=en-us" target="_blank">http://www.chinafoodsafety.com/apps/download_cifsq.php?lang=en-us (accessed: 15.11.2016).

Zappone T. La comunicazione del governo della Repubblica popolare cinese sul web 2.0: un approccio duale. La Cina dei media: analisi, riflessioni, prospettive. Ed. E. Lupano. Milano, Edizioni Unicopli, 2016. P. 9–26.

Giusto A. “We media” cinesi: considerazioni preliminari sul giornalismo partecipativo in Cina. La Cina dei media: analisi, riflessioni, prospettive. Ed. E. Lupano. Milano, Edizioni Unicopli, 2016. P. 151–172.

Zhichu chuangwai 掷出窗外 [Throw it out the window]. Available at: http://www.zccw.info/" target="_blank">http://www.zccw.info/ (accessed: 15.11.2016). (In Chinese)

Zhonggong zhongyan wangluo anquan he xinxihua lingdao xiaozu bangongshi 中共中央网络安全和信息化领导小组办公室 [Cyberspace Administration of China]. Available at: http://www.cac.gov.cn/english/" target="_blank">http://www.cac.gov.cn/english/ (accessed: 15.11.2016). (In Chinese)

Загрузки

Опубликован

20.03.2017

Как цитировать

Giusto, A. (2017). Language and Food Safety: the “Zombie Meat” scandal. Вестник Санкт-Петербургского университета. Востоковедение и африканистика, 9(1), 70–95. https://doi.org/10.21638/11701/spbu13.2017.107

Выпуск

Раздел

Геокультурные пространства и коды культур Азии и Африки